Masalah penglihatan
Dari
Segi Perundangan
Definisi masalah penglihatan melibatkan penilaian ketajaman
penglihatan dan medan penglihatan seseorang. Bacaan ketajaman penglihatan akan
membezakan seseorang, sama ada dia buta atau kabur penglihatan.
Dari Segi Pendidikan
Dari segi pendidikan masalah penglihatan bermaksud
sekumpulan kanak-kanak yang mengalami kecacatan mata yang teruk sehingga
memerlukan pendidikan khas.
Jenis masalah penglihatan.
a. Kebutaan
penglihatan kurang daripada 3/60, pada mata yang terbaik
setelah menerima rawatan ataupun pembetulan biasan.
b. Rabun atau penglihatan terhad
penglihatan kurang daripada 6/18 sehingga persepsi cahaya
pada mata yang terbaik setelah menerima rawatan. Individu dengan penglihatan
terhad dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria penglihatan.
Keperluan bantuan
Rujukan
Punca-punca
berlakunya masalah penglihatan
Baka dan keturunan.
Komplikasi semasa hamil dan semasa lahir.
Rubela – Rubella adalah penyakit virus
berjangkit seakan-akan cacar yang boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi
sekiranya dihidapi oleh seseorang ibu yang mengandung antara satu hingga tiga bulan.
Sifilis.
Kecederaan pada bahagian mata.
Penyakit.
Ciri-ciri
§ Bebola
mata selalu berputar-putar
§ Mata
selalu bergerak-gerak
§ Bintik-bintik
putih pada pupil
§ Mata
selalu berair
§ Bahagian
tepi mata berwarna merah
§ Mata
sensitif terhadap cahaya
§ Kerap
menggosok mata
§ Selalu
terlanggar objek
§ Kerap
menangis
§ Kerap
berkelip mata
§ Tidak
bertindak balas terhadap cahaya yang terang
Masalah-masalah sampingan
- Sering mengadu sakit kepala dan pening
- Perlu mendekatkan objek pada mata ketika membaca.
- Kerap memusingkan kepala ke sebelah sahaja untuk melihat objek.
- Selalu mengecilkan mata dan mengerutkan mata.
- Sering menutup sebelah mata
- Sering melanggar objek ketika berjalan atau bergerak.
- Tidak dapat memahami proses pengamatan.
- Menggunakan
mesin Braille sebagai alat menulis dan membaca.
- Guru
menyediakan bahan-bahan dalam bentuk cetakan besar, tulisan-tulisan
besar, kanta pembesar, dan
gambar rajah timbul.
- Jam
bersuara
- Pengesan nombor telefon bersuara.
- Komputer
bersuara.
- Tempatkan
murid dekat dengan papan hitam
dalam kelas. - Menyediakan tongkat kepada murid-murid
untuk mengesan benda di sekeliling.
http://www.vodppl.upm.edu.my/uploads/docs/KULIAH%208%20Kanak-Kanak%20Bermasalah%20Pendengaran.pdf
Jamila, K. A. (2006). Pendidikan khas untuk kanak-kanak istimewa. Batu Caves, Selangor: PTS Professional Pub.
Mohd, Z. G. (2011). Pengantar pendidikan khas.
0 comments:
Post a Comment