Thursday 18 September 2014

Masalah penglihatan









Masalah penglihatan

Dari Segi Perundangan

Definisi masalah penglihatan melibatkan penilaian ketajaman penglihatan dan medan penglihatan seseorang. Bacaan ketajaman penglihatan akan membezakan seseorang, sama ada dia buta atau kabur penglihatan.

Dari Segi Pendidikan

Dari segi pendidikan masalah penglihatan bermaksud sekumpulan kanak-kanak yang mengalami kecacatan mata yang teruk sehingga memerlukan pendidikan khas.
Jenis masalah penglihatan.

a. Kebutaan

penglihatan kurang daripada 3/60, pada mata yang terbaik setelah menerima rawatan ataupun pembetulan biasan.

b. Rabun atau penglihatan terhad


penglihatan kurang daripada 6/18 sehingga persepsi cahaya pada mata yang terbaik setelah menerima rawatan. Individu dengan penglihatan terhad dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria penglihatan.


Punca-punca berlakunya masalah penglihatan

      *      Baka dan keturunan.
      *      Komplikasi semasa hamil dan semasa lahir.
    *   Rubela – Rubella adalah penyakit virus berjangkit seakan-akan cacar yang boleh       menyebabkan kecacatan kepada bayi sekiranya dihidapi oleh seseorang ibu yang mengandung antara satu hingga tiga bulan.
      *      Sifilis.
      *      Kecederaan pada bahagian mata.
      *      Penyakit.

Ciri-ciri

  §  Bebola mata selalu berputar-putar
  §  Mata selalu bergerak-gerak
  §  Bintik-bintik putih pada pupil
  §  Mata selalu berair
  §  Bahagian tepi mata berwarna merah
  §  Mata sensitif terhadap cahaya
  §  Kerap menggosok mata
  §  Selalu terlanggar objek
  §  Kerap menangis
  §  Kerap berkelip mata
  §  Tidak bertindak balas terhadap cahaya yang terang


Masalah-masalah sampingan

  •                Sering mengadu sakit kepala dan pening
  •                Perlu mendekatkan objek pada mata ketika membaca.
  •               Kerap memusingkan kepala ke sebelah sahaja untuk melihat objek.
  •                  Selalu mengecilkan mata dan mengerutkan mata.
  •                  Sering menutup sebelah mata
  •              Sering melanggar objek ketika berjalan atau bergerak.
  •              Tidak dapat memahami proses pengamatan.


Keperluan bantuan

  • Menggunakan mesin Braille sebagai alat menulis dan membaca.
  • Guru menyediakan bahan-bahan dalam bentuk cetakan besar, tulisan-tulisan besar,  kanta pembesar,  dan  gambar rajah timbul.
  • Jam bersuara
  • Pengesan  nombor telefon bersuara.
  • Komputer bersuara.
  • Tempatkan murid dekat dengan papan hitam
     dalam kelas.
  •  Menyediakan tongkat kepada murid-murid untuk mengesan benda di sekeliling.


Rujukan
http://www.vodppl.upm.edu.my/uploads/docs/KULIAH%208%20Kanak-Kanak%20Bermasalah%20Pendengaran.pdf

Jamila, K. A. (2006). Pendidikan khas untuk kanak-kanak istimewa. Batu Caves, Selangor: PTS Professional Pub.
Mohd, Z. G. (2011). Pengantar pendidikan khas.

0 comments:

Post a Comment