Monday, 22 September 2014

KOD ETIKA PERGURUAN



1. Guru seharusnya menjaga maruahnya sebagai guru yang bersahsiah tinggi

Guru sepatutnya menjaga perlakuan mereka agar tidak mencemarkan maruah kredibiliti keguruannya sehingga boleh menghilangkan kepercayaan masyarakat terhadap nilai-nilai murni seorang guru yang membawa tanggungjawab mendidik anak bangsa supaya bertingkah laku baik dan berakhlak mulia.


2. Guru tidaklah harus bertingkahlaku begitu rupa yang boleh membawa kepada jatuhnya maruah diri dan kehilangan  amanah berhubung dengan kewangan

 Etika ini adalah melibatkan sikap dan prinsip hidup seorang guru apabila memegang sesuatu amanah terutamanya yang melibatkan kewangan. Seorang guru selain daripada mengajar dan mendidik, ada kalanya guru juga akan melakukan tugas mengutip yuran sekolah dan sebagainya. Dalam memegang amanah melibatkan wang, guru mestilah bersikap jujur, berhati-hati dan tidak lalai. Ini adalah kerana kesilapan yang kecil akibat kecuaian juga boleh membuang kepercayaan pelajar dan ibu bapa berhubung kewangan terhadap guru tersebut. Sukar bagi mereka untuk mengamanahkan anak mereka kepada seorang guru yang tidak jujur dan lalai.

3. Guru perlu menjalankan tugas dengan jujur
   
Guru perlu bersikap jujur dalam menjalankan tugasnya tanpanmelakukan sesuatu itu dengan niat untuk mendapat ganjaran, nama mahupun populariti dalam kalangan pelajar. Jujur dalam memberi perlindungan kepada pelajar dan tidak pernah sekali cuba untuk mempergunakan hubungan baiknya untuk kesenangan peribadinya.

4. Tanggungjawab utama guru adalah terhadap anak muridnya

Tanggungjawab seorang guru itu adalah  untuk melindungi dan menjaga kepentingan pelajarnya terutama ketika di sekolah. Sewaktu guru sedang menjalankan tugas, perkara lain harus di ketepikan buat sementara waktu agar guru dapat memberi perhatian yang sepenuhnya kepada pelajar.

5. Guru haruslah memberi pengajaran kepada setiap muridnya tanpa mengira bangsa, agama dan kepercayaannya.

Guru tidak seharusnya mengamalkan sikap pilih kasih antara kaum dan agama mengikut keselesaannya. Sebagai contoh, Cikgu Azman seorang berbangsa Melayu dan beragama Islam, maka Cikgu Azman mengajar dan memberi tumpuan kepada pelajar Melayu sahaja kerana berpendapat beliau mahu membela nasib bangsa sendiri tanpa mengambil peduli kaum lain yang dirasakan lebih pandai berbanding pelajar Melayu. Sikap yang ditonjolkan ini boleh menimbulkan konflik dan perasaan tidak puas hati dalam kalangan pelajar-pelajar bangsa Cina dan India.

6. Guru haruslah bertugas sebagai ’pengganti ibu bapa’ dalam usaha membentuk tingkah laku murid ke arah matlamat yang diterima oleh masyarakat

Di sekolah, guru merupakan orang yang paling diharapkan untuk menjaga, mengasuh dan mendidik pelajar kerana pada waktu persekolahan. Hal ini dikatakan demikian kerana ibu bapa pelajar-pelajar di sekolah tidak dapat menegetahui apa yang dilakukan oleh anak mereka di sekolah tanpa penjagaan mereka. 



Etika Kerja Kementerian Malaysia

Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia perlu dilaksanakan dan dihayati berdasarkan prinsip-prinsip berikut:-
  1. Niat yang betul
  2. Perlakuan yang baik
  3. Pengerak ke arah kebaikan 
  4. Memperkotakan apa yang dikatakan
  5. Berdisiplin dan beradab
  6. Menghargai dan bertanggungjawab hasil usaha organisasi
NILAI-NILAI UTAMA ETIKA KERJA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

Walaupun banyak terdapat nilai-nilai mulia, tetapi tujuh nilai utama menjadi fokus Etika Kerja Kementerian Pelajaran Malaysia. Nilai-nilai itu adalah:
  1. Amanah
  2. Benar
  3. Bijaksana
  4. Bersyukur
  5. Dedikasi
  6. Ihklas
  7. Penyayang




Rujukan
Great.Neddy. (2012, February 3). Aspirasi Pendidikan Malaysia. Retrieved September 2, 2014, from http://pendidikangurubaru.blogspot.com/
Nota 4: Etika Perguruan. (2005, November 24). Retrieved September 2, 2014, from http://s6.zetaboards.com/DRAGONIZER/topic/760392/1/
Paine Stewart. (2014). Blog Cikgu Paine: ETIKA PERGURUAN. Retrieved September 3, 2014, from http://painestewart77.blogspot.com/2014/02/etika-perguruan.html









0 comments:

Post a Comment