Monday 22 September 2014

Etika pemakaian



ETIKA PEMAKAIAN GURU

Menurut kamus dewan edisi keempat, etika bermaksud :

prinsip moral atau nilai-nilai akhlak (adat sopan santun dsb) yg menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu kumpulan manusia.


Ada beberapa istilah yang harus diterangkan dahulu maksudnya sebelum kita melanjutkan pembicaraan kita mengenai tajuk ini. 


Pertama sekali adalah keguruan. Maksudnya pekerjaan sebagai guru.  Jadi ia adalah salah satu kerjaya (profesion) sebagaimana halnya dengan kerjaya-kerjaya yang lain dalam masyarakat seperti guaman, akauntan, perubatan, kaunseling, kejuruteraan, perniagaan dan lain-lain sebagainya.  

Sebagai sebuah kerjaya keguruan, ia tertakluk kepada pelbagai syarat yang dikenakan kepada kerjaya-kerjaya yang lain seperti kod etika dan sebagainya.

Kod etika adalah aturan-aturan yang disepakati bersama oleh ahli-ahli yang mengamalkan kerjaya tertentu seperti guaman, keguruan, pengubatan dan sebagainya.

Ketiga, nilai-nilai yang menyertai setiap kerjaya itu seperti memberi perkhidmatan yang sebaik-baiknya kepada pelanggan dan sebagainya.  Hal inilah dikatakan maksud  nilai.

Keempat pengamalan, memang semua kerjaya mementingkan amalan kerana setiap pemegang kerjaya itu dipanggil pengamal(practitioner) dalam bidang tertentu seperti keguruan, pengubatan, kejuruteraan dan lain-lain.  Tetapi sebelum sampai kepada amalan, nilai-nilai kerjaya itu harus dihayati(intemalized) lebih dahulu, ini yang membawa kita kepada aspek terakhir pada kertas ini, iaitu penghayatan.

Kelima penghayatan, iaitu penghayatan nilai-nilai.  Kalau ilmu seperti matematik, perubatan dan lain-lain dipelajari, maka nilai-nilai seperti keikhlasan, kejujuran, dedikasi dan lain-lain itu dihayati.



Contoh pemakaian guru yang beretika:



Kementerian juga mengeluarkan pekeliling bagi etika pemakain seorang guru..


PEKELILING IKHTISAS


SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 7/2001 GARIS PANDUAN PAKAIAN GURU KETIKA BERTUGAS DI SEKOLAH

KategoriPekeliling Ikhtisas
Bil7
Tahun2001
JabatanBahagian Pengurusan Sekolah Harian
FailSurat Pekeliling Ikhtisas Bil. 7/2001 Garis Panduan Pakaian Guru Ketika Bertugas Di Sekolah
Tarikh07 June 2001


Diterbitkan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian





         ETIKA PEMAKAIAN PAKAIAN SERAGAM SEKOLAH MENENGAH

ETIKA PEMAKAIAN PAKAIAN SERAGAM MURID LELAKI






ETIKA PEMAKAIAN PAKAIAN SERAGAM MURID PEREMPUAN


ETIKA PEMAKAIAN PAKAIAN SERAGAM PENGAWAS DAN PUSTAKAWAN SEKOLAH































Rujukan:
Dalila. (2012, June 12). Etika Pemakaian Murid Sekolah Menengah. Retrieved September 5, 2014, from http://srisbn.edu.my/index.php?option=com_content&view=article&id=232&Itemid=179
Portal Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). (2014). Retrieved September 5, 2014, from http://www.moe.gov.my/v/pekeliling-ikhtisas-view?id=736

http://mydiped2001.tripod.com/etikaguru.htm




0 comments:

Post a Comment