Tuesday 16 September 2014

Masalah Pendengaran

Definisi  



Menurut Hallahan dan Kauffman (1991), kanak-kanak bermasalah pendengaran didefinisikan sebagai kanak-kanak yang tidak dapat mendengar pada satu tahap intensity atau kekuatan bunyi. Mereka juga sinonim dengan murid-murid yang mengalami masalah komunikasi, sosial serta akademik.

Menurut Mojuntin Ebin ( 1997), kanak-kanak bermasalah pendengaran mengalami kelambatan dalam perkembangan pertuturan dan bahasa. Mereka tidak boleh berfikir seperti murid-murid lain dan akhirnya menyebabkan perkembangan akal mereka terbantut.

Jenis masalah pendengaran


Terdapat tiga (3) jenis masalah pendengaran iaitu masalah konduktif, sensorineural dan campuran:

1.    Masalah pendengaran konduktif berlaku apabila terdapat masalah atau jangkitan pada telinga luar dan telinga tengah
Contoh masalah dan jangkitan yang boleh menyebabkan masalah pendengaran konduktif ialah ketiadaan lubang telinga (atresia), cuping telinga kecil atau tiada cuping telinga (mikrotia / anotia), sumbatan tahi telinga di salur telinga, jangkitan kuman pada salur telinga atau telinga tengah dan gegendang telinga bocor/pecah

2.    Masalah pendengaran sensorineural pula berlaku apabila terdapat masalah atau jangkitan pada telinga dalam, tempat di mana koklea dan saraf pendengaran berada
Masalah ini tidak dapat dilihat secara fizikal (tiada rembesan nanah atau kecacatan fizikal) tetapi hanya dapat dikenalpasti melalui pemeriksaan pendengaran secara menyeluruh.
Masalah ini tidak dapat dirawat, tidak seperti masalah pendengaran konduktif yang boleh dirawat secara pengambilan ubat atau pembedahan


3.    Masalah pendengaran campuran pula berlaku apabila terdapat kehadiran kedua-dua masalah pendengaran serentak iaitu masalah pendengaran konduktif dan sensorineural hadir bersama
Contohnya, seseorang yang mempunyai masalah pendengaran sensorineural juga mempunyai mampatan tahi telinga dikategorikan sebagai mempunyai masalah pendengaran campuran. Apa jua masalah yang berlaku di telinga luar/tengah beserta masalah di telinga dalam disebut sebagai masalah pendengaran campuran.

  
      Ciri-ciri

v  Meminta percakapan diulang berkali-kali

v  Bercakap dengan nada suara yang lebih kuat daripada biasa

v  Tidak memahami arahan yang diberikan atau silap memahami arahan

v  Sukar memahami perbualan di tempat bising

v  Terpaksa memalingkan kepala ke arah sumber bunyi dalam usaha untuk memahami apa yang didengari

v  Sukar memahami perbualan telefon

v  Toleransi terhadap bunyi bising berkurang

v  Suka memencilkan diri dari bergaul dan berbual

v  Terdedah kepada bunyi yang sangat kuat

v  Terlibat dalam kemalangan yang melibatkan kecederaan di bahagian kepala dan leher.

v  Terdapat ahli keluarga yang juga mempunyai masalah pendengaran

v  Pengambilan ubat ototoksik (anti-histamin, anti-diuretik dll)

v  Menghidap penyakit sistemik (kencing manis, hiperkolesterol, buah pinggang dll)

     Punca Kecacatan

     Sebelum Kelahiran
Ø  Baka
Ø  Pengambilan dadah dan alcohol yang berlebihan
Ø  Jangkitan penyakit
Ø  Tidak diketahui

     Semasa Kelahiran

Ø  Tidak cukup bulan
Ø  Kelahiran yang terlalu lama
Ø  Anoxia
Ø  Sawan

     Selepas Kelahiran

Ø  Penyakit berjangkit disebabkan bakteria dan virus
Ø  Kecederaan di telinga
Ø  Demam campak, beguk
Ø  Berat badan kurang dari 1500g

Ø  Jangkitan kuman telinga tengah

Masalah sampingan


      i.        Kurang memberi perhatian dalam kelas
    ii.        Pencapaian yang lemah dalam pelajaran
   iii.        Kurang bercakap dan banyak menggunakan jari
   iv.        Kelihatan nakal dan tidak mempedulikan orang lain
    v.        Tidak bertindak balas terhadap bunyi
   vi.        Silap memahami arahan
  vii.        Menunjukkan sikap yang ganjil ketika berinteraksi
viii.        Telinga sering berair atau bernanah
   ix.        Lebih banyak menunggu dan melihat apa yang dilakukan oleh orang lain terlebih dahulu sebelum melakukan sebarang tugas.

    x.        Selalu berkhayal

Keperluan bantuan masalah pendengaran

a. Pendekatan Oral- Auditory

Pendekatan ini menekankan proses mendengar serta bertutur, dengan penggunaan saki baki pendengaran secara lebih berkesan dan diperkukuhkan dengan penggunaan alat bantu dengar dan deria lihat serta deria sentuh. Kaedah ini tidak menggunakan bahasa isyarat atau ejaan jari tetapi menekankan kaedah membaca gerak bibir (lip reading). Kaedah ini menggunakan implikasi bunyi bagi memperkembangkan kemahiran mendengar dan bertutur, melibatkan latihan mendengar untuk membolehkan mereka mendiskriminasikan bunyi-bunyi yang berbeza.

b. Kaedah bacaan bibir

   Kaedah ini juga menekankan penggunaan penglihatan sepenuhnya. Kaedah ini memerlukan kanak-kanak sentiasa melihat gerak bibir penutur dengan tepat dan dalam situasi ini penutur berada di tempat yang terang dan jelas dilihat.

c. Kaedah bahasa isyarat

   Pada amnya bahasa isyarat digunakan dengan mudah dengan menggabungkan perkataan dengan makna asas. Terdapat pelbagai bahasa isyarat termasuk American Sign Language, Pidgin Sing Language (PSE), dan banyak lagi. Di Malaysia, bahasa isyarat yang digunakan ialah Kod Tangan Bahasa Melayu (KTBM).

d. Kaedah komunikasi seluruh

    Kaedah  ini adalah satu kaedah yang menggabungkan ejaan jari, isyarat, bacaan bibir, pertuturan dan implikasi auditori. Elemen penting dalam kaedah ini ialah penggunaan isyarat dan pertuturan secara serentak.

e. Pertuturan isyarat (cued speech)

     Kaedah ini diperkembangkan dari kaedah bacaan bibir, menggunakan bentuk-bentuk tangan bagi memandu bunyi-bunyian. Bentuk-bentuk tangan yang dilambangkan (kiu), ditentukan pada kawasan-kawasan di mana bentuk tangan menentukan bunyi perkataan. Terdapat lapan bentuk tangan bagi konsonan dan empat bentuk tangan bagi menentukan bunyi huruf vokal. 

Rujukan
Retrieved August 25, 2014, from http://www.vodppl.upm.edu.my/uploads/docs/KULIAH%208%20Kanak-Kanak%20Bermasalah%20Pendengaran.pdf
Jamila, K. A. (2006). Pendidikan khas untuk kanak-kanak istimewa. Batu Caves, Selangor: PTS Professional Pub.
Mohd, Z. G. (2011). Pengantar pendidikan khas.








0 comments:

Post a Comment